אז אתם רוצים לשלוח קליפים לטלויזיה?

עכשיו בעידן הקורונה, כאשר המציאות שלנו השתנתה תוך פחות משבוע, יש משקל רב למדיה הדיגיטלית. כן, אני יודע, פייסבוק ויוטיוב היו שם כבר קודם, אבל המדיה המסורתית (טלויזיה ורדיו) חזרה להיות משמעותית קצת יותר. לאחרונה אפילו קם ערוץ מוזיקה חדש "מוזיקה IL" שמשדר נונסטופ קליפים של מוזיקה ישראלית.

אז פתאום, במקום הפלטפורמות הנעימות לשימוש שמאפשרות מגוון רחב של קבצים ואפשרויות והן סלחניות לגבי טעויות קטנות בפורמטים ובקידודים, פתאום חוזרים למערכת קידוד קשיחה ולא סלחנית שרק במעקב מדוייק אחר הפרטים הקטנים נוכל להגיע למטרה הנכספת – שיראו את הקליפ שלנו בטלויזיה.

אז על מנת להקל עליכם, הבאתי פה את כל הפרטים הקטנים של "כיצד תקודדו את הקליפ שלכם לטלויזיה":

דבר ראשון – HD

השוואה בין הפורמטים והגדלים

החומרים שלכם צריכים להיות מצולמים ברזולוציית מינימום של HD, שהיא 1080 על 1920 פיקסלים. שימו לב, למרות שבחלק מהמקומות 720 נחשבת לרזולוציית HD, בטלויזיה היא לא. ניתן לצלם את החומרים גם ברזולוציות גבוהות יותר, אך לא ניתן לרדת מתחת למינימום. HD הוא גם ביחס רוחב גובה של 16:9

עכשיו אני יודע, יבואו המתחכמים ויגידו, בואו נקודד את החומרים שלנו ב-HD, מי ידע שצילמנו בפחות? אז זהו, שלא. בטלויזיה יש תוכנות בקרה שבודקות את הקבצים ששולחים והן מתריעות כאשר הן פוגשות בקובץ שקודד ברזולוציה גבוה מאשר הוא צולם. כלומר – רק רזולוציה אמיתית, לא בכאילו. זה הזמן להגיד שפעולה כזו, שנקראת UP-SCALING, לא באמת משפרת את איכות הקובץ. זה נכון שקיימים בשוק סקיילרים מאוד משוכללים ויקרים שעושים כל מיני פעולות השבחה כמו הנמכת רעשים, שיפור צבעים, שיפור חדות וכו', אבל שווה לזכור תמיד שהם לא מוסיפים פיקסלים אמיתיים שצולמו.

כמה פריימים לשניה?

גיימרים חולים על הנושא הזה. כמות הפריימים שעפים שם היא היסטרית. בטלויזיה, קצת פחות… אנחנו מדברים על כמות צנועה של 25FPS שזה 25 פריימים בשניה. (פריים אחד יותר מהסטנדרט הקולנועי). במקרה הזה, כמו קודם, אין בעיה אם צילמתם ביותר, אבל הקידוד יהפוך את זה ל-25.

לא לבלבל עם מהירות תריס, שצריכה להיות כפולה מה-FPS, כלומר – 50, כדי להשיג תנועה "נורמלית" לעין. אתם מוזמנים לחקור את הנושא הזה ולראות איזה תוצאות תקבלו כשתצלמו במהירויות תריס שונות, אבל בסופו של דבר תראו שכדי לא לקבל כל מיני אפקטים מוזרים, הכלל של כפות עובד יפה.

P/i

ההבדל בין פרוגרסיב לאינטרלייסד

והנה האותיות הקטנות והעצובות… עולם הברודקסט עובד בפורמטים ישנים. זה קורה כי הציוד מאוד יקר וכמו באולפני הסאונד הגדולים, ככל ההציוד יותר יקר, ככה משתמשים בו יותר זמן… אז האותיות האלה מציינות שני סטנדרטים של העברת מידע ויזואלי (סריקת פריים בודד) והן – PROGRESSIVE ו-INTERLACED.
פרוגרסיב היא השיטה החדשה יותר והיא מעבירה תמונות שלמות בבת אחת, על מנת לתת תחושה חלקה יותר של תנועה ולמנוע ריצודים. היא נועדה למכשירים שתעבורת המידע אליהם היא מהירה והם יכולים להציג את התמונה בבת אחת, כמו מסכי LCD, פלאזמה ולד שמחוברות לרשת הכבלים או לאינטרנט. החיסרון של המדיה הישנה היה תעבורת נתונים איטית (דרך אנטנה) ושפורפרת אלקטרונים איטית שציירה קוים אופקיים על המסך.

שיטת ה-INTERLACED הומצאה על מנת לשפר את התנועה במכשירים הישנים של פעם ושידרה בבת אחת שני שדות. האי-זוגיים והזוגיים. השיטה הזו גם יותר אמינה וצריכה פחות רוחב פס.

אז אנחנו משתמשים ב-Interlaced ולא בפרוגרסיב. ומגדירים גם Top Field First

באיזה קודק להשתמש? (CODEC)

פה החיים קלים, הדרישה היא להשתמש בקודק שנקרא XDCAM, שהסיומת שלו היא MXF. נכון שלא שמעתם על זה אף פעם? זה כי לא הייתם צריכים לשלוח קליפים לטלויזיה עד עכשיו… אז מבלי לטבוע בפרטים טכניים, מדובר בפורמט שהוצג על ידי סוני בשנת 2003 והוא משמש גם עבור מצלמות וגם עבור נגני וידאו. מידע נוסף אפשר למצוא כאן הסיומת לרוב היא קונטיינר, כלומר יכולה להכיל סוגים שונים של קודקים, אבל היא חיונית לקריאה על ידי המכשור העתיק.

Video Bitrate

פה ההנחיה היא פשוטה – 50 מגה לשניה. כלומר – 50Mbps
מדובר ב"קוטר הצינור" של העברת המידע, כלומר כמה מידע עובר בשניה בצינור.

GOP

הפירוש המילולי הוא "קבוצת תמונות" (GOP = GROUP OF PICTURES). כאן גם יש עניין טיפה מורכב, אך הנחיה מאוד פשוטה (M=3, N=12)
כאשר M הוא המרחק בין שני פריימים שהם עוגן, וה-N הוא המרחק בין שתי תמונות מלאות.
הנה המידע המלא לחפרנים

מידע נוסף

הדחיסה צריכה להיות מסוג – CBR
כלומר תעבורת מידע ברוחב פס קבוע ולא משנה מה קורה בוידאו (לעומת VBR, שזה רוחב פס משתנה בהתאם לתוכן). למידע נוסף
דגימת כרומה צריכה להיות 4:2:2
הסיגנל צריך להיות בפורמט של REC709 או BT709

סאונד

ממוצע של -12 dB מנורמל, כאשר המרווח בין הצליל החזק ביוצר לדיבור הכי חלש לא יעלה על 30dB
ערוץ 1 = מאסטר L
ערוץ 2 = מאסטר R
ההקלטה צריכה להיות תואמת ל-EBU R128
תדר דגימה – 48kHZ, 24bit, PCM AIFF

אז אם אתם סבבה עם זה, לכו לקודד את הקליפים שלכם לטלויזיה עכשיו,
ואם אתם עדיין לא סגורים על מי ומה ואיך, שלחו לי איזו שורה ונראה מה עושים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *