ראשי » מוזיקה » אז אתם רוצים לג'מג'ם?

אז אתם רוצים לג'מג'ם?

אז אתם רוצים לג'מג'ם?  הנה כמה טיפים ורעיונות שיעזרו לכם לצלוח את החוויה בשלום:

  1. איך למצוא את הג'אם הנכון

    אין באמת ג'אם נכון ולא נכון, אבל ג'אמים שונים הם ברמות שונות של נגינה ולפעמים גם סגנונות שונים. בג'אם ג'אזי ינגנו סטנדרטים מה-REAL BOOK, ובג'אם בלוז ינגנו, אהממ.. בלוז 🙂
    יש ג'אמים שכל אחד יכול לבוא אליהם עם כלי ולנגן, יש כאלה שהם בהרשמה מראש. יש ג'אמים חופשיים לגמרי בהם כל אחד עולה לבמה מתי שבא לו ויש ג'אמים שמישהו מנהל אותם ומעלה ומוריד מהבמה. בכל המקרים שווה לבוא וקודם להקשיב ולצפות. לראות אם הנגנים מדברים עם מישהו ספציפי לפני שהם עולים, אם יש וייב מסויים, או שהכל הולך.
    לעיתים יוגדרו ג'אמים מסויימים כ"אקוסטיים", מה שאומר לא להגיע עם חשמלית ומגבר… ההגדרה הזו יכולה לנבוע ממניעים אידיאולוגיים (סטייל ווייב), ממניעים טכניים (אין חשמל) או בירוקרטיים (אסור רעש). אין לזלזל בהגבלות האלה, זה לא כיף כשהמשטרה באה או כשכולם תוקעים בך מבטי עגל.

  2. לכוון את הכלי זה חשוב

    תשקיעו בטיונר בסיסי (לפחות), כי לא תמיד אפשר לשמוע משהו ברעש וזה גם לא נעים לשמוע אתכם מכוונים כשאתם פתוחים ב-PA וכל הקהל שומע. ובכלל, תכוונו את הכלי מדי פעם, שיהיה מוכן, כי הדברים יכולים לקרות די מהר.

  3. הכירו את הסולם

    לפני שאתם מוציאים צליל על הבמה, דעו את הסולם ורצוי את מהלך האקורדים (אם יש, נגיע לזה תיכף).
    אמנם נראה שאין צורך לפרט, אבל הרבה טעויות קורות במחלקה הזו, ואם אתם לא בטוחים, תנו כמה צלילים חבויים או פשוט תסתכלו על הגיטריסט או הקלידן. וכשזה לא עובד, אפשר פשוט לשאול 🙂
    חלק גדול ממה שמנוגן יהיה גרוב על אקורד אחד, או שלשה. הראשון שמנגנים בד"כ הוא גם הסולם. קלי קלות. עוזר לדעת שג'אמים הם הרבה פעמים רפיטטיבים ומונוטוניים מאוד במובן ההרמוני, כך שרוב הפעמים זה באמת מסתכם בשלשה אקורדים. ואני אפילו אכתוב איזה: ראשונה, חמישית, שישית 🙂

    אם אתם משתעממים בשלב מסויים, הוסיפו עניין ותשנו, רק אל תשכחו שאתם לא לבד על הבמה.

    גיטריסטים מתחילים לא מתערבבים טוב עם קלידנים מתחילים – אלה רוצים לנגן ב-E או A  וההם רוצים ב-C. שווה לערבב את הרמות..

  4. גיטריסטים (הרוב המוחץ של באי הג'אמים)

    זה בשבילכם: TAPPING, זה סבבה, אבל אל תגזימו, כי לפעמים רק אתם נהנים מזה 🙂
    טמפו – אם אתם לא מצליחים לשמור על הטמפו, קחו הפסקה שניה, תתאפסו ותחזרו לנגן טיים.
    יש לכם ווליום במגבר – אל תשתמשו בו. תנו לסאונדמן להגביר אתכם ואל תציבו בפני כל העולם עובדה צורחת ומוגמרת..

  5. כלים אחרים

    כמה שיותר כלים שונים, כך הג'אם יותר מגניב. מפוחית, כינור, סקסופון, קסילופון, הכל הולך, רק תביאו!
    ולא לשכוח לכוון לפני שעולים לבמה.

  6. שווה לכבד סולואים של אחרים

    איך עושים את זה? קודם כל, משתדלים לא לקשקש בכלי סתם בזמן שמישהו אחר נותן סולו. כשאתם שקטים, אחרים ישתקו בסולו שלכם. יותר מזה, אם אתם כבר מכירים חלק מהנגנים האחרים, אתם יכולים לסמן להם מתי אתם רוצים שיצטרפו אליכם או מתי אתם מעוניינים לקחת סולו. אם אף אחד לא מכיר אף אחד, שווה לסגור את זה בדיבור קצר על ההתחלה. גם הדינמיקה בעוצמות היא דבר חשוב. אי אפשר שכולם יצעקו באותה השיחה. כלים צריכים לנגן שקט יותר על מנת שישמעו מישהו קצת יותר טוב כשהוא לוקח סולו. בשביל זה צריך להסתכל על האחרים ולא על הכלי שלכם. המתינו לתורכם בסבלנות, והשתדלו להביא סולו שיש לו התחלה אמצע וסוף, בדגש על הסוף. אל תתפלאו אם מעיפים אתכם בבעיטה אם שכחתם את עצמכם באיזה סולו חפרני במשך 10 דקות ולא נתתם לאף אחד להשתחל. ג'אמים זה לא מקום לאגו טריפ מטורף. ועוד משהו – אם הסולו לא ממריא, סיימו אותו קצר ונסו שוב אחר כך, יהיו עוד הזדמנויות למכביר!

    ועוד מילה על דינאמיקה – שקט יותר זה לא בהכרח לאט יותר. לא מעט פעמים כשכולם משתתקים אט אט לטובת סולו באס, הכל מתחיל להידלדל והראשון ללכת זה הטמפו. זה מבאס וזה מוריד את האנרגיה גם על הבמה וגם אצל הקהל וגם אצל הבסיסט המסכן שרק רצה סולו וקיבל את אחרית הימים. שווה להקשיב לתמונה המלאה ולהמשיך לדחוף במקומות הנכונים כדי לייצר מתח ודינאמיקה בריאה, שזה ההיפך מבית קברות.

    סופים זה חשוב – שימו לב לסופים של הסולואים. שימו לב לסוף הקטע. פעמים רבות מדי, סולו מסתיים ונשאר בור ופעמים רבות מדי קטע נמתח כמו מסטיק כי לאף אחד לא ברור מתי מסיימים אותו.

    "חילופי מהלומות": זה לא נדיר שבאמצע קטע מחליטים לעשות "שאלה ותשובה" ולתת סולואים קצרים ומתחלפים של שמונה תיבות. לפעמים זה בין כל הנגנים, או רק המתופף ומישהו מהנגנים. זה כיף וזה מעורר, תעשו את זה!

  7. לא חייבים לאהוב את כל מה שמנגנים

    אם לא בא לכם על איזה קטע מסויים, אל תעשו פרצופים, קחו הפסקה ותקשיבו קצת לאחרים. מה שמביא אותי לטיפ הבא:

  8. לא חייבים לנגן בכל הקטעים

    לא מכירים את הקטע? לא מתחברים? אפשר לתת קצב, לנגן עם המלודיה (כשיש כזו), לכוון בשקט את הגיטרה, או לעשות הפסקה ולשתות איזו בירה. האחרון מומלץ, זה גם נותן צ'אנסה לנגנים אחרים שבאו ומחכים להזדמנות.

  9. אל תבקשו מאנשים שאתם לא מכירים את כלי הנגינה שלהם

    אם אין לכם כלי נגינה משל עצמכם, אז אתם לא יודעים מה זה לטפח, לשמור ולתחזק אותו. אם התעצלתם לסחוב את הכלי מהבית או לא חשבתם שזה מספיק חשוב, שבו ותקשיבו לאחרים שטרחו וסחבו את הכלים מהבית. זה לא מנומס ותתרגלו לקבל סירובים. אם יש ציוד של המקום, שימרו עליו, הוא אמור להספיק להרבה מאוד זמן. אם כבר ביקשתם וקיבלתם כלי ממישהו, אל "תתחזרו" עליו עד שהוא יבקש אותו בחזרה. הוא לא ייתן שוב את הכלי שלו. כלל ברזל – אל תגעו בכלים של אחרים בלי רשותם. במיוחד במיוחד אם הם לא מכירים אותכם, זה מתכון לבלאגן.

  10. להקשיב לאחרים

    ג'אם זה לא רק עליכם ובעניינכם, זה לא הרגע שלכם לזרוח לבד. זה הרבה יותר מהנה (גם למאזינים שאינם מנגנים) כשאתם שמים לב לסאונד הכללי ולא רק לשלכם. הקשיבו למה שקורה על הבמה ותתרמו לזה עם תוספות משלכם. קטע שהוא כולו סולנים או אנשים שנמצאים בבועה הוא משעמם ולא ממריא לשום מקום.

  11. לא לפחד מטעויות

    טעיתם בצליל? לא אסון אם תשימו לב מייד ותתקנו חצי טון למעלה או למטה. שיחשבו שזה קישוט 🙂 אם לא תפסיקו לנגן אף אחד לא ירגיש חוץ מכם. כולם גם יודעים בדיוק מה זה ג'אם והעובדה ששום דבר לא מתוכנן מראש היא די הבסיס לכל הדבר. זו שיחה ולפעמים מישהו פולט שטות. מצחקקים ועוברים הלאה.

  12. לא להיעלב – ללמוד

    הורידו אותכם מהבמה? לא העלו אתכם בדיוק כשרציתם? משהו לא הסתדר? זה קורה, לא לקחת קשה אלא להתקדם הלאה. תחשבו שיש אנשים שלא מצליחים אפילו למצוא את האומץ לנסות, לעומת כאלה שלא יכולים להפסיק לחנוק את הבמה…

  13. לחלוק את הידע עם החדשים

    אם אתם כבר וותיקים ומנגנים עם אנשים פחות מנוסים, אין טעם להתחרות ולנצח אותם בטכניקה ועוצמה. כולנו התחלנו מתישהו, ואין טעם להתחצף ולהוכיח משהו שאתה עצמך כבר יודע ולשאר האנשים לא אכפת.

  14. אנשים שבאים לתת סולו ולהתחפף הביתה

    NOT COOL

     

    ולסיום – לכו לנגן, הפריחו את השממה, שימו צבע על הקנבס של החיים האלה ואל תתביישו, תנגנו!

    *הכותב ניגן במשך כמה שנים בג'אם שישי המיתולוגי בתיאטרון פרגוד בירושלים והיום מנגן בכל ג'אם שמזדמן. מעבר לאימון טוב על הכלי, זה אימון להקשבה והזדמנות למפגש חברתי מלבב 🙂

כתבות נוספות

בראשי מיתר אחד – Brushy One String

בראשי מיתר אחד, או בקיצור "בראשי", הוא מוזיקאי ג'מייקאני שהתפרסם בעיקר ביוטיוב, לאחר שהבמאי הדוקומנטרי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *